مرکز هیپنوتیزم کابوک

نکات اساسی که در اجرای حرکات یوگا باید بدانید

نکات اساسی که در اجرای حرکات یوگا باید بدانید

نکات اساسی که در اجرای حرکات یوگا باید بدانید

۱- حرکات یوگا بطور طبیعی از یک حالت یا وضعیت شروع کننده آغاز می شود. بنابراین برای اجرای یک حرکت یوگا شما باید بدانید در چه حالت یا وضعیتی قرار گیرید که بهترین وضعیت بدن برای شروع آن حرکت است.

بطور عموم ۷ حالت یا وضعیت شروع کننده داریم؛

  1.  وضعیت نشست صحیح :حرکاتی شبیه ؛ کشش پشت ، سر به زانو ، پیچ نشسته ، قایق و… از این حالت شروع می شوند.
  2. وضعیت سجده : حرکاتی شبیه ؛ یوگا مودرا ، شتر ، خرگوش ، جنین و… از این حالت شروع می شوند
  3.  وضعیت میز : حرکاتی شبیه ؛ حرکت گربه و سگ ، سگ سرپائین ، دونده ، هلال ماه و … از این حالت شروع می شود.
  4.  وضعیت خوابیده به پشت : حرکاتی چون ؛ ایستادن روی شانه ، گاو آهن ، الاکلنگ ، پاروی پا و… از این حالت شروع می شوند.
  5. وضعیت خوابیده به روی سینه (تمساح) : حرکاتی چون ؛ ملخ ،مارکبری، قورباغه ، کمانی و… ازاین حالت شروع می شوند.
  6. وضعیت ایستادن صحیح : حرکاتی مثل ؛ انبساط سینه ، کشش پشت ایستاده ، درخت ، رقص و… از این حالت شروع می شوند.
  7. وضعیت ستاره : حرکاتی مثل؛ مثلث ساده ، مثلث ۹۰ درجه ، مثلث کناری ، قهرمانی ، پیچ ایستاده و… از این حالت شروع می شوند.

 

۲- در اجرای حرکات یوگا عمل تنفس ( دم ، حبس دم کوتاه ، بازدم ، حبس بازدم ) بسیار مهم است.

از اینرو در اجرای یک حرکت باید بدانیم چه زمانی دم و چه زمانی بازدم کنیم اصول کلی این عمل به شرح زیر است:

الف – در حرکاتی که قفسه ی سینه تحت فشار است.

نکات اساسی که در اجرای حرکات یوگا باید بدانید

نکات اساسی که در اجرای حرکات یوگا باید بدانید

قبل از شروع حرکت ، دم می گیریم و بازدم می کنیم ، سپس حرکت را شروع می کنیم . مثل حرکات ؛ انبساط سینه ایستاده یا نشسته ، حرکت مار کبری ، کمانی ، چرخ ، ماهی ، ملخ و… در این حرکات چون بلافاصله ودر زمانی کوتاه قفسه سینه تحت کشش یا نقباض قرار می گیرد و فرصت چندانی برای بازدم نیست ، بنابر این نخست بازدم می کنیم و بعد حرکت را شروع می نمائیم.

ب – در حرکاتی که تا مرحله ی توقف و کشش کامل ، فرصت لازم برای اجرای حرکت است و در حین حرکت امکان بازدم تدریجی وجود دارد . نخست دم می گیریم و بازدم را در حین خم شدن و انجام حرکت انجام  می دهیم . مثل حرکات؛ مثلث وسطی ، مثلث کناری ، کشش پشت ، یوگا مودرا و اکثر حرکات خم به جلو .

ج- در حالت کشش بدن و توقف در حین حرکات یوگا اصولاً حبس دم نمی کنیم . بلکه در آن حالت تنفس آزاد و جاری است . و گاهی در حالت کشش و انقباض قفسه ی سینه ، خود بخود پس از بازدم ، حبس بازدم انجام می شود چون اصولاً قادر نیستیم در آن وضعیت مجدداً به اراده دم بگیریم.

۳- برای انجام یک حرکت یوگا عموماً باید مراحلی را طی کرد. یعنی انجام هر حرکت یوگا نخست از یک وضعیت شروع کننده آغاز می شود. بطور مثال در حرکت مثلث کناری ، اول باید در حالت ستاره قرار گیرید . آنگاه باید بدن را به منظور اجرای حرکت در وضعیت مناسب بعدی قرار دهید . در حین حرکت مثلث کناری ، باید یک پا را ۹۰ درجه و پای دیگر را ۴۵ درجه بچرخانید . سپس باید کمر را بچرخانید و در مقابل پای مربوطه صاف قرار گیرید.

آنگاه باید آرام و عمیق دم بگیرید و دستها را بالا بیاورید و بدن و سر را کمی به عقب بکشید تا ستون فقرات صاف و درست قرار گیرند ، آنگاه در حالیکه سر شما ، بین دو دست و گوش هایتان می باشد ، به تدریج از ناحیه ی پائین لگن و از ستون فقرات خم می شوید و مچ پای خود را می گیرید.

به هنگام بازگشت نیز باید آرام دستها را همراه سر و کمر بالا بیاورید و دوباره بچرخید و در حالت ستاره قرار گیرید . سپس دستها و پاها را جفت می کنید و استراحت می نمائید . در عکس زیر مراحل انجام یک آسانا را ملاحظه خواهید نمود .

۴- هر حرکت یوگا بعنوان یک آسانای مستقل است و با تمریناتی که گفته شد انجام می پذیرد ولی شما می توانید چندین حرکت که به نوعی با هم هماهنگی دارند و در جهات مختلف ، بدن را تحت کشش و انقباض قرار میدهند بعنوان یک چرخه یا سیکل ( sequence) انتخاب کرده و پشت هم انجام دهید . نمونه ی بارز آن مجموعه ی ۱۲ حرکتی تمرین لام بر خورشید است .

۵- در انجام حرکات یوگا دو واژه توقف و مکث بکار می رود .

توقف زمانی است که شما حرکتی را انجام داده اید و در حین کشش کامل چند لحظه متوقف می مانید . مکث زمانی است که از حالت کشش خارج می شوید و دوباره به حالت اولیه و استراحت بر می گردید و چند لحظه مکث می نمایید تا حرکت بعدی را شروع کنید . بنابراین حرکات یوگا را پشت سر هم و تند تند انجام نمی دهید.

نکات اساسی که در اجرای حرکات یوگا باید بدانید

نکات اساسی که در اجرای حرکات یوگا باید بدانید

نکات اساسی که در اجرای حرکات یوگا باید بدانید

همچنین خوب است فرق حالت (وضعیت ) و حرکت را بدانید .

حرکت به معنی جابجائی است. بنابراین هر گونه جابجائی و ایجاد کشش در هر عضو بدن یک حرکت محسوب می شود و اگر این جابجائی و کشش با اصول یوگا مثل رعایت تنفس ، تمرکز ، توقف و نظم حرکتی انجام پذیرد یک آسانا محسوب می شود.

حالت ، وضعیت بدون حرکت را گویند که در آن شخص در یک وضعیت راحت باقی می ماند . مثل حالات نشست برای تنفس و مراقبه و حالت شاوآسانا (استراحت خوابیده ).

                           

 

دیدگاه‌ها (0)

  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش ،مقاله یا محصول مطرح شود تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • خریداران محترم سوالات مرتبط با محصول را فقط از طریق تیکت ارسال کنند.

*
*