مرکز هیپنوتیزم کابوک

مراقبه و آرامش روحی با امواج آلفا

مراقبه و آرامش روحی با امواج آلفا

مراقبه و آرامش روحی با امواج آلفا

 

مراقبه ، برای سلامت بهتر و آرامش روحی ، فیزیولوژیکی بهترین شیوه ی آرامش بخشی است.

مراقبه ی نافع برای هر شخص به طور منظم و به مدت چند ماه اگر انجام شود

قطعاً به اثر عمیق آرامش بخش آن بر بدن و ذهن خود پی برده و لازمه ی اش خواهد شد.

 

یقیناً دستگاه عصبی او، فشارهای عصبی را رها ساخته و وضع با ثبات تری به خود گرفته است ظرفیت چنین شخصی برای تحمل فشارهای روانی – عصبی افزایش می یابد. بدن و ذهن او انرژی بیشتری در خود ذخیره کرده و ذهنش بازتر میشود.

 

بر مراقبه از نظر روحی – فیزیولوژیکی تغییرات دیگری نیز مرتبط است. کسی که مرتباً به مراقبه بپردازد. به کمتری نیاز دارد.

بدون استفاده از قرص خواب آور به خواب میرود و با طراوت بیشتری از خواب برمیخیزد. در حالی که مدت زمان خوابیدنش نسبت به گذشته تغییر نکرده است.

 

عضلات او از انقباض خود را رها ساخته است و سبکی و بی وزنی بخصوص بعد از انجام مراقبه در او پدیدار می شود.

در مراکز آموزش مراقبه در برمه و تایلند راهبان و افراد عادی که بر و حرکت خود اعمال می کنند

– یعنی در بیشتر اوقات روز چه در حرکت و چه در حال نشسته به مراقبه مشغولند –

متوجه شده اند که در شبانه روز فقط به ۴ ساعت خواب احتیاج دارند و تمرکزشان نیز بیشتر شده است و بدون فشار آوردن بر ذهن صورت می گیرد.

 

بیشتر بدانیم
اختلال ارگاسمی در زنان (آنورگاسمی)

البته توانایی تمرکز بدون تحمل فشار در این مورد جای تعجب ندارد، زیرا که طبیعت اینگونه مراقبه با صفات : توجه  و آگاهی عاری از فشار توصیف میگردد.

 

مراقبه و آرامش روحی با امواج آلفا

مراقبه ( آرامش روحی ،امواج آلفا )

 

مراقبه ( آرامش روحی ،امواج آلفا )

اینکه انسان با خود و دنیای اطرافش راحت تر کنار بیاید باعث میشود ارتباطات شخصی اش نیز آسانتر صورت گیرد.

گل محبت و مهر ورزی در کسانی شکوفا میشود که بتوانند تنش های مخل آسایش را از جان بزدایند.

 

زندگی برای این افراد آرامتر و طبیعی تر و در عین حال مسرت بخش تر و پربار تر است و طعم فراتر رفتن از مرز خودی را بیشتر می چشند.

ممکن است این قبیل تمرین ها برای یک فن بسیار ساده  ی ذهنی ، ادعای اغراق آمیزی به نظر بیاید،

لکن باید توجه داشت که این ادعاها با شواهدی که پزشکان در تحقیقات و آزمایشهای خود ارائه کرده اند ، تائید شده است.

تغییرات روحی – فیزیولوژیکی هزاران سال است که برای کسانی که به مراقبه می پردازند، شناخته شده است .

چون اغلب تمرینات مراقبه ای در زمینه ی مذهبی – بیشتر از حیث مفهوم تا از لحاظ تشکیلاتی – صورت میگیرد.

 

و مراقبه کنندگان غالباً در غارها و کلبه های جنگلی و در انزوا به آن اشتغال می ورزند،

لذا تغییرات فوق الذکر به خودی خود از اهمیت شان کاسته می شود ، هر چند به عنوان کمک در پیشرفت های روحی از آن استقبال خوبی به عمل می آید.

 

مراقبه ( آرامش روحی ،امواج آلفا )

در سالهای اخیر بود که تغییرات فیزیولوژیکی و روانشنانسی در کسانی که به مراقبه می پردازند

با کمک دستگاههای پیچیده ی الکتریکی مورد آزمایش قرار گرفت و اثر تمرین منظم مراقبه روی بدن و ذهن آنها اندازه گیری شد و نتایج این اندازه گیری ها

در حالی که از ملاحظات مذهبی و روحانی تفکیک شده بود ، ثبت و ضبط گردید

و به آنها همچون پدیده ای مستقل که سزاوار توجه ویژه هستند نگریسته شد.

 

بیشتر بدانیم
تیپ های شخصیتی بر اساس MBTI

برای هزاران نفر غربیانی که امروزه تحت فشارهای عصبی به سر می برند این که فنونی به سادگی راحت نشستن و توجه کردن به تنفس

و یا تکرار کلمه ای در ذهن برایشان استراحت و طراواتی را به ارمغان می آورد که از بسیاری جهات بر خواب رجحان دارد خبر خوبی است.

 

طبق تحقیقات دکتر بنسون از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد ، ویژه گی های عمده ی فیزیولوژیکی در مراقبه و واکنشهای آرامشی به شرح زیر است:

 

 1.ضربان قلب کسانی که به مراقبه می پردازند به طور متوسط سه تپش در دقیقه کاهش می یابد.

 آهنگ صورت تنفس سنگین تر می شود.

 2.مصرف اکسیژن بدن ۲۰% کاهش می یابد .

معنایش این است که سوخت و ساز بدن افت قابل ملاحظه ای پیدا می کند .

چنین افتی در سوخت و ساز بدن فقط در خواب عمیق و خواب زمستانی پیش می آید .

اما مراقبه ی متعالی در مقایسه با حالت خواب و خواب زمستانی تغییرات فیزیولوژیکی متفاوتی را ایجاد میکند .

لاکتات خون کاهش می یابد . لاکتیت ماده ای است که از طریق سوخت و ساز در عضلات اسکلتی

تولید می شود و بالا رفتن میزان لاکتیت در بدن با حملات اضطرابی همراه است.

 3.فشار خون در حد معمول قرار میگیرد .

 

مراقبه ( آرامش روحی ،امواج آلفا )

دکتر بنسون کشف کرد که مراقبه ی فشار خون را در کسانی که قبل از اقدام به مراقبه دارای فشار خون بالایی هستند ، پایین می آورد .

4. امواج آلفا و احتمالاً تتا تولید می کند ،

الگو و طرز انتشار امواج مزبور با امواجی که در خواب عمیق یا ایجاد می گردد ، متفاوت است.

 

بیشتر بدانیم
آیا حافظه شما طبیعی است ؟

موقعی که مغز فعال است، امواج بتا منتشر می سازد. امواج آلفا سرعت کمتری داشته و با حالات آرمیدگی ارتباط دارد.

امواج تتا از امواج آلفا نیز کندتر است.

 

5.بعضی از تغییرات فیزیولوژیکی را می توان با فنون غربی مانند آموزش اتوژنیک ، آرامش تدریجی و پیشرونده و نیز هیپنوتیزم ایجاد کرد .

 

 

 

مراقبه و آرامش روحی با امواج آلفا

مراقبه ( آرامش روحی ،امواج آلفا )

 

 

 

لکن این روشها در مراحل اولیه مستلزم استفاده از معلم و گذراندن دوره های طولانی است

تا بتوان از طریق آنها به مرحله آرامش عمیق رسید، در صورتی که مراقبه به سبک شرقی را معمولاً شخص می تواند

پس از یک دوره آموزش کوتاه مدت، خود انجام دهد.

 

مراقبه ( آرامش روحی ،امواج آلفا )

 

مراقبه به کسانی که به آن می پردازند کمک می کند تا:

ـ اعتیاد خود را ترک کنند.
ـ در جهات مختلف از کارایی بالایی برخوردار شوند
ـ با فشارهای روانی بهتر کنار بیایند
ـ بالاخره اینکه در راستای زندگی پربارتری که با فطرت بشر سازگارتر باشد، قرار گیرد
ـ خود شکوفایی کاری اشان نیز بیشتر می شود.ارزش مراقبه ناب ترین تجارب زیستی

به شمار می آید و بگونه ای بهداشت ذهنی محسوب میشود .

 

“ایرانیان انگلستان”

آواتار ادمین کابوکادمین کابوک

مرکز هیپنوتیزم کابوک

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش ،مقاله یا محصول مطرح شود تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • خریداران محترم سوالات مرتبط با محصول را فقط از طریق تیکت ارسال کنند.
دیدگاه‌ها

0