مرکز هیپنوتیزم کابوک

هورمون شادی بخش کدامند و راه های افزایش آن چیست

5 هورمون شادی بخش و راه های افزایش آن

هورمون شادی بخش کدامند و راه های افزایش آن چیست

معمولا هورمون‌ ها و انتقال‌ دهنده‌ های عصبی، از سویی احساسات ما را متعادل نگه‌ می‌ دارند و از سویی‌ دیگر تحت‌ تأثیر سبک زندگی ما و عوامل وابسته به آن قرار دارند.

هرچند سبک‌ زندگی افراد و عوامل مرتبط با آن ممکن است تأثیر زیادی بر احساس شادی هر فرد در طول زندگی‌ اش داشته باشد، اما در سال ۲۰۰۸ روانشناسان پژوهشی در این زمینه انجام دادند

که طی آن مشخص شد پیش‌ زمینه‌ های ارثی می‌ توانند تا ۵۰درصد بر میزان شادمانی ما اثر بگذارند.

با این‌ وجود طبق آنچه پژوهشگران طی سال‌ ها به آن دست‌ یافته‌ اند ، حتی اگر به‌ طور کاملا طبیعی میزان احساس شادی در فردی، خیلی اندک باشد، آن فرد بازهم قادر خواهد بود

زندگی شاد و چشم‌ انداز روشنی را انتخاب و به‌ آن دست پیدا کند.

راهنمای مطالعه نمایش

در این نوشته می‌ خواهیم ۵ هورمون شادی را به شما معرفی کنیم و درباره‌ ی راه‌ های افزایش هریک از آنها با هم صحبت کنیم.

این جملات امید بخش زندگی‌ شما را تغییر می‌ دهد.

 

هورمون شادی بخش کدامند و راه های افزایش آن چیست

5 هورمون شادی بخش کدامند و راه های افزایش آن چیست

هورمون شادی بخش کدامند و راه های افزایش آن چیست

تعادل در زندگی چگونه بدست می‌ آید؟

۱. دوپامین (Dopamine)

این انتقال‌‌ دهنده‌ ی عصبی، سیستم مربوط به دریافت پاداش را در مغز شما هدایت می‌ کند. هنگامی‌‌که در محل کارتان مورد ستایش مدیر یا همکاران خود قرار میگیرید،

مغز در واقع دوپامین خوش‌ مزه‌ ای به‌ سمت شما پرتاب می‌ کند و بعد از آن، لبریز از احساس جذاب سرخوشی می‌ شوید؛ این احساس نیز باعث می‌ شود رفتار خوشایند ی داشته باشید.

بیشتر بدانیم
مراحل ۱۱ گانه آموزش خود هیپنوتیزم

دوستان عزیزم، دوپامین را می‌ توانید با دنبال‌ کردن اهداف واقع بینانه تقویت کنید.

اهداف دست‌ یافتنی و کوتاه‌ مدت برای خودتان در نظر بگیرید و با رسیدن به این اهداف با دریافت دوپامین بیشتر، احساس شادی کنید. می‌ توانید از اهداف خیلی کوچک‌ شروع کنید.

میز کارتان را مرتب کنید و از تمیز بودن آن لذت ببرید. بچسبید به برنامه‌ ریزی‌ های کوتاه‌ مدت و تأثیرگذار و وقتی عملی‌ شان کردید،

از مغز تان دوپامین و احساس شادی جایزه بگیرید. به‌ دنبال فعالیت‌ های سالم و لذت‌ بخشی باشید که روی زندگی‌ تان اثرات مثبتی دارند تا خوشحالی را واقعاً لمس کنید.

حتما بخوانید: ۲۰ رازی که افراد خوشحال هرگز به شما نمیگویند

۲. سروتونین (Serotonin)

این انتقال‌ دهنده‌ ی عصبی و تقویت‌ کننده‌ ی خلق‌ و خو، ضد افسردگی است و به «مهارکننده‌ ی گزینشی سروتونین» شهرت دارد که سطح این ماده را در مغز افزایش می‌ دهد.

طبیعی‌ ترین و البته مؤثرترین روش تقویت سروتونین، انجام ورزش روزانه است. یکی از عللی که پیاده‌ روی یا ورزش حال‌ تان را بهتر می‌ کند، وجود همین انتقال‌ دهنده‌ ی عصبی شگفت‌ انگیز است.

پس ورزش و پیاده‌ روی را ترک نکنید. اگر حس می‌ کنید هر وقت می‌ خواهید عزم‌ تان را برای رفتن به ورزش یا پیاده‌ روی جزم کنید، تنبلی به‌ سراغ‌ تان می‌ آید، سروتونین و کارکرد آن را به‌ خاطر بیاورید.

حتما بخوانید: ۱۵ رفتار سمی که مانع خوشحال بودن شما می‌ شود

 

۳. اُکسی‌ توسین (Oxytocin)

دکتر ساینا

اُکسی‌ توسین هم، نوعی انتقال‌ دهنده‌ ی عصبی است و هم یکی از هورمون‌ های شادی. محققان دانشگاه «کلارمونت» کالیفرنیا درباره‌ ی این هورمون که اغلب «هورمون عشق» نامیده می‌ شود،

بیشتر بدانیم
روانشناسی رنگ های هاله نورانی: شخصیت های سبز

و تأثیر آن بر زنان، مطالعات زیادی انجام داده‌ اند. این مطالعات نشان می‌ دهند کارکرد این هورمون و انتقال‌ دهنده‌ ی عصبی با سطح رضایت فرد در زندگی ارتباط مؤثری دارد.

گفتنی است این هورمون در فیزیولوژی و شادی زنان نسبت به مردان نقش مهم‌ تری ایفا می‌ کند.

دوستان عزیزم، به‌ خاطر داشته باشید که وقت‌ گذراندن با دیگران، خانواده و دوستان نزدیک و خلاصه، بودن با عزیزان‌ تان باعث تحریک ترشح اُکسی‌توسین می‌ شود.

حواس‌ تان باشد استرس هم یکی از عوامل محرک اُکسی‌توسین است. پس استرس‌ تان را هم مدیریت کنید.

 

هورمون شادی بخش کدامند و راه های افزایش آن چیست

هورمون شادی بخش کدامند و راه های افزایش آن چیست

 

۴. استروژن (Estrogen)

استروژن به شکل‌ گیری سروتونین کمک می‌ کند، از شما در برابر تحریک‌ پذیری و اضطراب محافظت می‌ کند و باعث می‌ شود خلق‌ و خوی پایدار تری داشته باشید.

استروژن هورمونی است که با شروع یائسگی کاهش می‌ یابد و عوامل مؤثر در سبک زندگی، همچون مصرف دخانیات و ورزش شدید هم می‌ تواند موجب کاهش ترشح این هورمون شادی شود.

عدم تعادل استروژن و پروژسترون در دوران پیری، ممکن است اثرات منفی روی خلق‌ و خوی تان داشته باشد.

دوستان عزیزم، حتما بارها شنیده‌ اید که بسیاری از بیماری‌ ها ریشه‌ در میزان استرس فرد دارند.

پس بد نیست بدانید که استرس در عدم‌ تعادل این دو هورمون هم مؤثر است، چراکه هورمون استرس یا همان هورمون کورتیزول که پیش‌ از این به آن اشاره کردیم، در ترشح هر دو هورمون

استروژن و پروژسترون و رفتار و عملکرد این دو هورمون دخالت دارد.

بیشتر بدانیم
پرخوری و بی خوابی چه ربطی با یکدیگر دارند؟

 

۵. پروژسترون (Progesterone)

این هورمون در میزان و کیفیت خواب شما مؤثر است و باعث می‌ شود خوب بخوابید. پروژسترون مانع اضطراب، تحریک‌ پذیری و نوسانات خلق‌ و خو در افراد می‌ شود.

سطح این هورمون در زنان، بعد از ۳۵ یا ۴۰سالگی و با قدم‌ گذاشتن به دوران یائسگی به‌ طرز قابل‌ ملاحظه‌ ای کاهش می‌ یابد و این میزان کاهش، اگر با استرس بیش‌ از حد و نداشتن

رژیم غذایی سالم همراه باشد، تشدید خواهد شد.

دکتر «سارا گو فرید»، نویسنده‌ ی کتاب درمان هورمونی معتقد است خود مراقبتی و رژیم غذایی درست، در مقایسه با مصرف هورمون جایگزین برای متعادل نگه‌ داشتن سطح هورمون‌‌ها، رویکرد بهتری است.

به‌ تعبیر دیگر، از آنجا که همیشه پیشگیری بهتر از درمان است، به‌ جای آنکه بخواهیم کمبود این هورمون‌ ها را با مصرف هورمون به‌ عنوان دارو برطرف کنیم،

می‌ توانیم با مراقبت درست از خود و داشتن رژیم غذایی سالم، از کمبود آنها جلوگیری کنیم.

هورمون شادی بخش کدامند و راه های افزایش آن

معرفی ۵ هورمون شادی بخش و راههای افزایش آن گوش‌ دادن به موسیقی یکی از روش‌ های شگفت‌ انگیز دریافت دوپامین است.

محققان دانشگاه «مک‌ گیل» در خلال پژوهشی در سال ۲۰۱۱ دریافتند، گوش‌ دادن به موسیقی مورد علاقه‌ ی فرد، به‌ ویژه اگر با نشان‌ دادن احساس خوب ناشی از شنیدن ملودی آن همراه باشد،

باعث دریافت میزان قابل‌توجهی دوپامین خواهد شد.

کربوهیدراتها سطح سروتونین را افزایش می‌ دهند. فکر می‌ کنم حالا دیگر توضیح مناسبی وجود داشته باشد برای اینکه چرا بعضی مواقع علاقه‌ ی خاصی به خوراکی‌ های شیرین و نشاسته‌ ای پیدا می‌ کنیم؛

بیشتر بدانیم
مراقبه چیست؟

کاملا درست حدس زدید: چون سروتونین کاهش یافته و بدن به آن احساس نیاز می‌ کند. پس بهترین راه برای تقویت سروتونین و تأثیر آن بر روح و روان‌ مان با حداقل تأثیر منفی، انتخاب

کربوهیدراتهای حاوی مواد سالم، همراه با فیبر بالا مانند نان چاودار است.

با گذراندن لحظات لذت‌ بخش در کنار خانواده و عزیزان‌، مانند در آغوش‌ کشیدن و نوازش شریک زندگی‌، پدر و مادر و فرزندان‌، سعی کنید میزان ترشح اُکسی‌توسین را افزایش دهید.

سعی کنید با انجام فعالیت‌ های کاهش‌ دهنده‌ ی استرس، سطح هورمون استروژن را در وضعیت متعادلی نگه دارید، فعالیتهایی مثل یوگا، مراقبه (مدیتیشن)، حمام آب گرم، یا پرداختن به هر چیز دیگری

که برای کاهش استرس‌ تان بلدید. خوب غذا بخورید، چربی‌ های اشباع و قند مصرف نکنید، فعالیت‌ های فیزیکی منظمی داشته باشید و تا می‌ توانید از استرس دوری کنید،

با این روش‌ ها می‌ توانید سطوح پروژسترون را در وضعیت متعادل حفظ کنید.

 

 

 

دیدگاه‌ها (0)

  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش ،مقاله یا محصول مطرح شود تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • خریداران محترم سوالات مرتبط با محصول را فقط از طریق تیکت ارسال کنند.

*
*