بانک مقالات روانشناسی

دنتوفوبیا یا فوبیای دندانپزشکی چیست؟

دنتوفوبیا یا فوبیای دندانپزشکی چیست؟

آیا شما از رفتن به دندانپزشکی واهمه دارید؟

دنتوفوبیا یا فوبیای دندانپزشکی یک نوع ترس یا وحشت عمومی است که در بین افراد مختلف و گروه های سنی متفاوت ، متداول است که گاهی اوقات مربوط می شود به آیتروفوبیا(Iatrophobia) یا ترس از پزشک بعلاوه ترایپانافوبیا(Trypanophobia) یا ترس از سوزن.
البته ممکن است که دنتوفوبیا خفیف و یا شدید باشد ولی در نهایت می تواند منجر به عواقب ویرانگر شود.

انواع دنتوفوبیا

ترس از دندانپزشکی میتواند به عناصر و المان های متعدد این فوبیا تعمیم داده شود. اکثر افراد مبتلا به این فوبیا از بیش از یک نوع عنصر ترس دارند در حالیکه افراد مبتلا به دنتوفوبیای شدید بطور همزمان از همه ی عناصر وابسته به این فوبیا هراس دارند.

دندانپزشک _ مثل ترس از سایر پزشکان ، حسابرسان آماده برای مچ گیری اختلافات در صورتهای مالی و دیگر افراد و اقشار ، ترس از این حرفه وجود دارد.
دندانپزشکان در بهترین و خوشبینانه ترین حالت بعنوان یک فرد سرد و خالی از عاطفه که از زجر کشیدن دیگران لذت میبرند و سادستیک هستند شناخته شده اند .
خصوصاً اگر یک تجربه ی منفی و ناخوشایند با یک متخصص دندانپزشک داشته باشید در نتیجه مستعد این وحشت و هراس شدید خواهید بود.

درد_تا زمانهای نسبتاً اخیر دندانپزشکی بدون دردهای شدید اساساً غیرممکن بود. حتی امروزه نیز! برخی روش ها ممکن است مقدار کمی درد را شامل شود بسیاری از مردم بشدت حساس به درد وارد شده به دهان و دندانهایشان هستند و بیشتر ترس شان از اینست که این درد برایشان مشقت بار و زجر آور باشد.

بی حسی و فرآیند پردازش در دهان_ برخی افراد به ویژه کسانی که تجربه ی خفگی یا مشکل تنفس دارند از اینکه این حس مجدداً در آنها تداعی شود می ترسند. ممکن است در این راستا نگرانی شما از این جهت باشد که شما دیگر قادر به غذا خوردن یا نفس کشیدن نخواهید بود.

صداها و بوها _ بسیاری از مردم مخصوصاً آنهایی که تجربیات بدی از دندانپزشکی دارند از صداها و بوهایی که از دستگاه های موجود در یونیت دندانپزشکی ساطع می شود وحشت دارند مخصوصاً صدای مته با همان دریل!

سوزن _ اگر در زمینه ی تزریق سوزن و آمپول فوبیا دارید به طور قطع به یقین از سوزن های حاوی مواد بی حسی دندانپزشکی هم بشدت هراس خواهید داشت.

 

دنتوفوبیا یا فوبیای دندانپزشکی چیست؟

عوارض دنتوفوبیا

با توجه به مباحث ژنتیکی یا خوش شانسی ، سلامت دهان و دندان هر فرد بطور چشمگیری از فردی به فرد دیگر متفاوت است. برخی افراد تا سالهای متمادی باید در رفت و آمد به مطب دندانپزشکی و بهداشت دهان و دندانهایشان و همچنین باید تحت کنترل باشند و برخی دیگر شاید نیاز آنچنانی نباشد. چون دسته ی اول مستعد فاسد شدگی دندان و بیماری های لثه هستند و جالب است بدانید حتی مهم نیست که چقدر مسواک و نخ دندان و (محلول فلوراید که اخیراً استعمال آن ممنوع شده است) هم زده باشند !

 

حال اگر شما از اندسته افراد خوش شانس نباشید دنتوفوبیا می تواند عواقب جدی در زندگی شما داشته باشد.

فاسد شدگی دندان به مرور زمان تشدید می شود در واقع حفره های کوچکی که می توانستند یک بار برای همیشه به راحتی پر شوند حال با این فوبیا منجر به شکسته شدن دندان و فاسد شدن آن شده است. و اگر این فوبیا وجود نداشت که آن وقت دیگر نیازی به یورش بردن به سطح و کانالهای ریشه ایی دندان برای از بین بردن پوسیدگی آنهم به صورت گران قیمت و تحمل درد شدید نخواهد نبود.

 

حال تکنیک های حاصل شده از این دانش و علم به شما کمک می کند که حتی کمتر به دنبال درمان آنهم با این اوصاف باشد و شما را قادر میسازد یک سیکل حیرت انگیز ایجاد کنید!

 

در دنیای مدرن ، انتظار میرود که دندان هایی تمیز ، سالم و شفاف داشته باشیم. اگر دندانهای شما بنا به دلایلی مثلاً به واسطه ی پوسیدگی و غفلت و ترس شما ، شکسته ، سیاه یا متلاشی شده باشد بهرحال شما باید یک فرار اجتماعی یا انزوا طلبی را تجربه کنید چون این عدم توجه به خود و سلامت و بهداشت در جامعه ی کنونی خیلی ضایع است و ممکن است در مشاغل و ارتباطات خاص ایجاد مشکل کند.

 

 

قرار ملاقات عاشقانه ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد و شاید دوستان شما تمایلی به گفتگوی بیشتر با شما از خود نشان ندهند که خوب قاعدتاً این میتواند شما را به گوشه گیری ، افسردگی ، اضطراب اجتماعی و حتی آگورافوبیا (ترس از بیرون رفتن از خانه) بکشاند!!!

در بعضی موارد مشکلات و بیماریهای دهان و دندان منجر به بیماری های عفونی می شود که غفلت در رسیدگی به آن میتواند به سراسر بدن شیوع پیدا کند و شما را در معرض معالجات اورژانسی قرار دهد. بافت های آلوده نیز صدمه میبینند بنابراین درد یک اثر غیر معمول دنتوفوبیا نیست.

دنتوفوبیا یا فوبیای دندانپزشکی چیست؟

مقابله با دنتوفوبیا

اگر دنتوفوبیای شما شدید و تا حد فلج کردن امور باشد بهتر است قبل از مراجعه به دندانپزشک از یک مشاور روانشناس برای برطرف کردن این معضل کمک بگیرید.

“درمان شناختی –رفتاری و هیپنوتیزم” میتواند به شما در به کنترل درآوردن ترس تان کمک کند. هنگامیکه فوبیای شما به سطح قابل قبولی از کنترل رسیده باشد شما میتوانید با خیالی راحت به دندانپزشک مراجعه کنید.

 

با این وجود مهم است که دندانپزشک مناسب را پیدا کنید. دندانپزشکی امروزه بسیار متفاوت تر از آنچه تا کنون شما به یاد داشتید شده است. بهرحال همه ی دندان پزشک ها از مجموعه تکنیک و ترفندهای مشابه برای مقابله با ترس و اضطراب مراجعین شان استفاده نمی کنند.

این مورد همیشه قابل قبول است که معاینه ی اولیه از طرف دندانپزشک بدون بررسی کامل و عمیق و نیاز به اصلاحات دندان انجام شود. هنگامی که شما برای قرار ملاقات جهت چکاپ تماس میگیرید ذکر کنید که از دنتوفوبیا رنج می برید و آماده ی درمان و معالجه ی کامل نیستید!

همانطور که به ملاقات های بعدی ادامه می دهید به یاد داشته باشید که همچنان آگاهانه از طرف دندانپزشک تان تحت کنترل هستید.

 

با دندانپزشک خود یک سیگنال را بسازید که شما در این لحظه نیاز به بریک تایم یا استراحت دارید یا اینکه نیاز به تزریق بیشتری از بی حسی چون همچنان شدت درد را احساس می کنید . این تعامل و ارتباط دو سویه به شما کمک میکند خاطره ی خوبی از روند بهبود و درمان دهان و دندان داشته باشید.

 

دنتوفوبیا یا فوبیای دندانپزشکی چیست؟

 

آیا شما از رفتن به دندانپزشکی واهمه دارید؟

 

حتی اینکه تنظیم صندلی به چه صورت باشد می تواند به نحوی مورد بحث قرار گیرد و به آرامش خیال هر دو نفر کمک شایانی کند.

جالب است بدانید تعدادی افراد مراجعه کننده در چنین مواقعی دوست دارند با موزیک پلیر خود به موسیقی از طریق هندزفری گوش کنند و از اتفاق دندانپزشکان دانا نیز در این شرایط خودشان پیشنهاد گوش دادن به موزیک مورد علاقه تان را با ارائه امکانات خاص به شما میدهند تا ذهن خودآگاه شما را تا حدودی از وضعیت موجود منحرف کنند.

 

دنتوفوبیا یا ترس از دندانپزشکی یک فوبیا و وحشت رایج و البته قابل درمان است و اگر درمان نشود منجر به طیف وسیعی از مشکلات جسمی میشود. پس در ابتدا به یک متخصص بهداشت و درمان که عارضه را بیابد و به طور قطع شما را درمان کند مراجعه کنید.

 

سپس دندانپزشکی را بیابید که با وی احساس راحتی داشته باشید چرا که یافتن دندانپزشکی که بتوان به او اعتماد کرد ارزشمند است.

 

 

گلوسوفوبیا چیست؟

فوبیا چیست؟

مرکز هیپنوتیزم کابوک

مرکز هیپنوتیزم کابوک

آخرین مقالات

5 اصل شکست ناپذیر موفقیت در کار

5 اصل شکست ناپذیر موفقیت در کار قانون جهت افراد موفق در هر زمینه‌ای از… ادامه مطلب

2 ماه پیش

معرفی فرکانس های مغزی و بکارگیری آن در فایلهای هیپنوتیزم

معرفی فرکانس های مغزی و بکارگیری آن در فایلهای هیپنوتیزم در کنار فرکانسهای مغزی متد… ادامه مطلب

9 ماه پیش

جنبه های مختلف کاربرد یوگا

جنبه های مختلف کاربرد یوگا ● یوگا و ام‌اس همان‌ گونه که در استفاده از… ادامه مطلب

10 ماه پیش

تلقینات هیپنوتیزمی مستقیم و غیر مستقیم

تلقینات هیپنوتیزمی مستقیم و غیر مستقیم تلقینات هیپنوتیزمی مستقیم و غیر مستقیم دو نوع اصلی… ادامه مطلب

11 ماه پیش

روانشناسی رنگ های هاله نورانی- شخصیت های ارغوانی

روانشناسی رنگ های هاله نورانی- شخصیت های ارغوانی   ● ذهن/ بدن ارغوانی ها ترجیح… ادامه مطلب

11 ماه پیش

تعریف هیپنوتیزم

تعریف هیپنوتیزم اولین تعریف هیپنوتیزم توسط جیمزبرید جراح اسکاتلندی ارائه شد.که هیپنوتیزم یا هیپنوز را… ادامه مطلب

11 ماه پیش