پورنوگرافی چیست؟

تاریخچه پورنوگرافی

با نگاهی به تاریخ در می‌یابیم که بشر همواره به تصاویر جنسی علاقمند بوده است. از زمانی که بشر هنر را خلق کرده است، بدن انسان اولین موضوع برای ترسیم بوده است. در گذشته، رابطه جنسی و برهنگی با مذهب و تفکرات ماورا الطبیعی درهم آمیخته بوده و شامل کارهای هنری، موسیقی، شعر و نقاشی‌های دیواری می‌شده است. نقاشی‌های برهنه و تصاویر آلت جنسی در غارهای دوران عصر حجر به صدها هزار سال پیش بر می‌گردد.

تصویر لختی یافت شده بنام ونوس ویلندورف که از سنگ تراشیده شده است حدودا متعلق به ۲۵۰۰۰سال پیش است و در اتریش یافت شده است. این مجسمه تصویر زنی است که سینه‌های بسیار برجسته‌ای دارد.  در سال ۲۰۰۵ باستان‌شناسان مجسمه زن و مردی متعلق به جوامع شکارگر- گردآورنده درسال ۵۲۰۰ پیش از میلاد را پیدا کردند که آنها را در حال رابطه جنسی نشان می‌داد.

باستان‌شناسان محل کشف این مجسمه را قدیمی‌ترین سایت پورن دنیا نامیدند. وقتی در تاریخ به جلوتر حرکت می‌کنیم در جوامع یونان و روم بکرات به مجسمه ها و تصاویر دیواری برمی‌خوریم که انواع فانتزی‌های جنسی را به نمایش می‌گذارد. اما شاید نتوان این تصاویر و نقاشی‌ها را پورنوگرافی به معنای امروزی آن دانست، زیرا با توجه به فرهنگ آن زمان هدف از آنها لزوماً تحریک جنسی نبوده است.

پورنوگرافی چیست؟

پورنوگرافی چیست؟

پس از پشت سر گذاشتن عصر ویکتوریایی در قرن نوزده که بشدت با هر چیزی که رنگ و بوی جنسی داشت مخالفت می‌شد و افراد سعی می‌کردند تظاهر به عدم وجود هرگونه موضوعات جنسی کنند و ذکر هر موضوع جنسی تابو محسوب می‌شد، بشر اندک اندک وارد عرصه دیگری در رابطه با موضوعات جنسی شد و توانست درباره موضوعات جنسی همانند سایر مسائل گفتگو کند و سوالات و کنجکاوی‌های ذهنی خویش را مطرح کند.

نظریات فروید را شاید بتوان عکس‌العملی در برابر دوران خفقان ویکتوریایی دانست. فروید مرکز نظریات خود را غریزه جنسی قرار داد و باور داشت اکثر رفتارهای انسان را می‌توان با غریزه جنسی توضیح داد. این دوره را گروهی از مفسران انقلاب اول جنسی می‌دانند. این انقلاب جنسی در سال‌های جنگ جهانی اول بوقوع پیوست و شامل مشروب‌خواری و شوخی‌های جنسی می‌شد. اما انقلاب جنسی دوم که در دهمه ۱۹۶۰ میلادی در آمریکا به‌وقوع پیوست عمیق‌تر، طولانی‌تر و دگرگون کننده‌تر بود.

مسلماً اولین سوالاتی که در عصر ویکتوریایی ذهن بشر را به خود مشغول کرده بود و افراد قادر به مطرح کردن آنها نبودند آن بود که رفتارهای جنسی دیگر افراد چگونه است؟ چه رفتارهایی طبیعی محسوب شده و چه رفتارهایی غیر طبیعی؟ آیا همسایه من نیز فانتزی‌های جنسی من را دارد و علائق جنسی او شبیه علائق جنسی من است؟ چند درصد از افراد رابطه جنسی پیش از ازدواج و یا خارج از ازدواج دارند؟ آلفرد کینزی در تحقیقات خود در صدد پاسخ به این سوالات برآمد.

در دهه ۴۰  میلادی آلفرد کینزی تحقیقات خود را درباره موضوعات جنسی که به نام گزارش کینزی شناخته می‌شود انتشار داد و در آن، درباره بسیاری از موضوعات جنسی که در آن زمان تابو محسوب می‌شدند صحبت به میان آورد.

او هر گونه رفتار جنسی را در انسان طبیعی می‌دانست و باور داشت نمی‌توان بعضی از رفتارهای جنسی انسان را قابل قبول و طبیعی و بعضی را غیرقابل‌قبول دانست. پیش از کینزی کارهای ویلهلم ریچ که از شاگردان فروید بود نیز بر تغییر فرهنگ جامعه موثر بود. او معتقد بود ظهور تمایلات جنسی در قالب ارگاسم بسیار طبیعی است و نباید بواسطه اخلاقیات و کنترل خانواده، فرهنگ و دولت مانع از بروز آن شد. او باور داشت ایجاد مانع برای انرژی جنسی بسیار مخرب بوده و منجر به شکل‌گیری پدیده‌هایی مانند فاشیسم می‌شود.

پورنوگرافی چیست؟

بنا بر باور بسیاری از افراد انقلاب جنسی که عبارت بود از آزادی جنسی، بالاخص درباره زنان، و در دهه ۱۹۶۰ در آمریکا و پس از آن در سایر نقاط دنیا بوقوع پیوست را می‌توان تا حدی نتیجه تحقیقات و گزارشهای ریچ و کینزی و افرادی مانند آنها که باور به سرکوب نکردن انرژی جنسی داشتند دانست.

پورنوگرافی چیست؟

اگرچه درباره روش تحقیق کینزی ایرادات بسیاری وارد است ولی کار او نوعی پشتوانه علمی برای همه گونه رفتارهای جنسی در انسان فراهم آورد و تنوع رفتارهای جنسی مورد قبول قرار گرفت. علاوه بر آن کارهای ریچ و کینزی منجر به آن شد که بتوان به راحتی در جامعه درباره موضوعات جنسی گفتگو کرد. اما موضوعات جنسی تنها در قالب گفتگو باقی نماند و در شکل‌های دیگری از جمله عکس و فیلم نیز خود را به جامعه دیکته کرد.

پس از آن است که در دهه ۵۰ میلادی مجله پلی بوی تاسیس می‌شود و به سمبل آزادی جنسی و زن آزاد و مدرن در غرب تبدیل می‌گردد. پلی بوی تنها محدود به عرضه تصاویر برهنه نبود بلکه فلسفه خاص خود را نیز بهمراه داشت که باعث تغییر فرهنگ در آمریکا شد. فلسفه آزادی بدون شرط و لذت که با فرهنگ سنتی و مذهبی پیشین کاملا در تضاد بود.

باید متذکر شد بخشی از انقلاب جنسی دهه ۶۰ همچنین تاکید بر آن داشت که زنان نیز مانند مردان نیاز جنسی دارند و می توانند از سکس لذت ببرند. دو مفهومی که در زمان خود بی سابقه محسوب می‌شد. انقلاب جنسی دوم با وجود آنکه نکات مثبتی نیز در خود داشت، ولکن زمینه را هر چه بیشتر برای پورنوگرافی فراهم کرد.

آغاز بحث درباره پورنوگرافی در جوامع غربی از دهه ۱۹۶۰ همراه بود با سوالاتی همچون:

  • آیا پورنوگرافی باید ممنوع شود؟
  • آیا باید محدودیت‌های قانونی برای آن گذاشت؟
  • آیا از نظر اخلاقی منعی دارد؟
  • آیا تماشا و تولید آن به زنان آسیب می‌زند؟

پورنوگرافی چیست؟

همچنان که شیرا تارنت می‌گوید: همزمان با رشد تکنولوژی، پورنوگرافی نیز شکل‌های جدید و بدیعی به‌خود می‌گرفت. بشر با اختراع هر وسیله جدید آن را در جهت پورنوگرافی استفاده کرده است. از نظر زمانی فاصله‌ای بین اختراع چاپ و رمان‌های جنسی، اختراع عکس و عکس‌های برهنگی و اختراع دوربین فیلمبرداری و به‌وجود آمدن فیلم‌های رابطه جنسی وجود نداشته است.

اولین فیلم پورنوگرافی در سال ۱۸۹۶ تولید شد که زنی را در حال حمام کردن و استراحت نشان می‌داد. بین سال‌های ۱۹۰۷ تا ۱۹۱۵ پورنوگرافی وارد مراحل جدیدی شد. به‌گونه‌ای که اندام‌های جنسی و رابطه جنسی را نیز به تصویر می‌کشید و آن را بیشتر شبیه پورنوگرافی‌های امروزین می‌کرد. پس از اینکه در دهه ۱۹۶۰ در اکثر کشورهای اروپایی پورنوگرافی آزاد شد حجم زیادی فیلم‌های کوتاه ۸ میلی‌متری پورنوگرافی تولید شد. در دهه ۸۰ میلادی فیلم‌های خانگی جایگزین فیلم‌های پُرهزینه پورنوگرافی شد و افراد با هزینه اندک به تولید پورنوگرافی می‌پرداختند. با ورود به عصر دیجیتال و ظهور اینترنت و ویژگی‌های منحصر به فرد آن پورنوگرافی نیز وارد مرحله جدیدی شد.

اکنون پورنوگرافی به‌راحتی و بدون هرگونه تلاشی در دسترس است و فرد می‌تواند در گمنامی، بدون هزینه و تنها با داشتن یک کامپیوتر و یا موبایل هوشمند و اتصال به اینترنت به تماشای تعداد زیادی پورنوگرافی بپردازد. ورود به عصر دیجیتال و اینترنت پُرسرعت تنها کمیت پورنوگرافی را تغییر نداده است، بلکه محتوای فیلم‌های پورنوگرافی را نیز متفاوت کرده است. تحقیقات نشان می دهد ۴۸ درصد دانلود فیلم‌های پورنوگرافی مضامینی همراه با خشونت، زنا با محارم و پدوفیلیا دارد و تنها ۵ درصد رابطه جنسی از طریق واژن می‌باشد.

بشریت اکنون در پورنوگرافی با معیارها و عوامل تازه‌ای حتی نسبت به چهار دهه پیش از آن مواجه شده است که باید درباره آنها تصمیم‌گیری کند. سوالاتی که اکنون باید بشریت از خود بپرسد شاید اندکی متفاوت از چهار دهه گذشته است.

پورنوگرافی چیست؟

چند سوال مهم :

  • چه تعداد از کودکان ما به پورنوگرافی دسترسی دارند؟
  • آیا باید نگران تماشای پورنوگرافی توسط نوجوانان باشیم؟
  • آیا پورنوگرافی جنسیت‌زده و نژادپرستانه است؟
  • آیا تماشای پورنوگرافی منجر به خشونت و آسیب و تجاوز به زنان می‌شود؟
  • آیا اعتیاد به پورنوگرافی وجود دارد؟
  • آیا پورنوگرافی تاثیری بر عدم تعهد به همسر و ارزش‌های خانواده دارد؟
  • آیا پورنوگرافی باعث تغییر نگرش و تمایلات جنسی می‌شود؟
  • آیا پورنوگرافی ذایقه جنسی مخاطب را تغییر می‌دهد؟
  • آیا پورنوگرافی دیدگاه بشر درباره ارزشمندی خود را تغییر می‌دهد؟
  • پورنوگرافی فرهنگ جوامع را به چه سمت و سویی می‌برد؟
  • آیا خشونت، بی‌احترامی به انسان، لذت پرستی، و کودک آزاری موجود در فیلم‌های پورنوگرافی را تنها می‌توان نشانه‌ای از فرهنگ موجود جوامع انسانی دانست
  • و یا آنکه می‌توان برای پورنوگرافی نیز در ترویج خشونت و خودپرستی انسان نقشی قائل شد؟

در گذشته اگرچه پورنوگرافی وجود داشته است، ولیکن از آن به عنوان یک صنعت و تجارت نام برده نمی‌شده است. در نهایت، فاحشه خانه‌هایی وجود داشته که فرد تنها به‌واسطه حضور واقعی خود می‌توانسته از خدمات آنجا استفاده کند. صنعت فیلم در کنار تکنیک‌های سینمایی به انسان این توان را داده است که بدون حضور فیزیکی چندین برابر گذشته و بیش از آنچه همراه با یک شریک واقعی جنسی تحریک جنسی دریافت کند، بر انگیخته شود. بنابراین پورنوگرافی نیز مانند بسیاری از محصولات دیگر که با تولید یک محصول و انبوه‌سازی آن کسب درآمد می‌شود، این توان را یافته است که با یک بار تولید فیلم هزاران بلکه میلیون‌ها مخاطب کسب کند. این قابلیت پورنوگرافی را وارد عرصه صنعت و تجارت کرده است. علاوه بر آن تکنولوژی اینترنت این قابلیت را برای افراد ایجاد کرده است که بدون شناخته شدن، امری که در گذشته به سختی ممکن بود، تحریک جنسی دریافت کنند. بنابراین تکنولوژی و اقتصاد با برطرف کردن موانع فیزیکی و ذهنی تاثیر بسیاری بر رشد پورنوگرافی گذاشته است.

درآمد حاصل از صنعت پورنوگرافی تنها در سال ۲۰۱۰ در جهان بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار بوده است. این در حالی است که درآمد مجموع گوگل، آمازون، نت فیلیکس، ای بی، یاهو و ‌اپل کمتر از این مقدار بوده است.  تولید پورنوگرافی در آمریکا سالانه ۱۳ میلیارد دلار منفعت برای تولیدکننده‌های آن دارد. این میزان درآمد بدون وجود مخاطب ممکن نیست. تحقیقات نشان می‌دهد از هر ۴ جستجو در اینترنت ۱ جستجو برای مضامین جنسی است. ۶۳ درصد مردان و ۲۱ درصد زنان بین ۱۸ تا ۳۰ سال می‌گویند حداقل چند بار در هفته پورنوگرافی تماشا می‌کنند. مسلماً افرادی که کمتر از چند بار در هفته پُورنوگرافی تماشا می‌کنند را نیز باید به آمار فوق افزود.

“پورنوگرافی” به معنی هر گونه برنامه با مضمون جنسی محض است که در درجه اول برای برانگیختن علاقه جنسی یا ارائه لذت و ایجاد حس شهوانی است. 

برقراری رابطه جنسی، پاسخگویی به یکی از نیازهای طبیعی هر انسان محسوب می‌شود. اما بسیاری افراد هیچگاه در مورد اینکه چه شکلی از این رابطه سالم و در چه چارچوبی مثبت است آموزش خاصی نمی‌بینند.

آموزش جنسی می‌تواند افراد را با اطلاعاتی آشنا کند که برای رسیدن به شناخت از جسم خود لازم و برای بدست آوردن درکی مثبت از مسئله سکسوالیته مفید است. اما آموزش جنسی در مدارس هم اغلب به چگونگی ایجاد رابطه جنسی سالم نمی‌پردازد و معمولا به توضیح اعضای جنسی بدن، نقش آن در تولید مثل، جلوگیری از بارداری ناخواسته و مسائلی از این قبیل اکتفا می‌کند. پدر و مادرها نیز معمولا از گفتگو در مورد مسائل جنسی با فرزندان خود پرهیز می‌کنند. حتی در کشورهای غربی، این گفت‌وگو به صحبت در مورد استفاده از کاندوم و قرص ضدبارداری برای پیش‌گیری از حاملگی محدود می‌شود.

 

نوجوانان و جوانان در نبود سیستمی که اطلاعات درباره روابط جنسی سالم و مثبت را به آنان انتقال دهد، از طریق رسانه‌ها به یک سری معلومات درباره روابط جنسی دست پیدا می‌کنند. بسیاری از پسران نوجوان و مردان با رابطه جنسی از طریق تماشای فیلم‌های پورنوگرافی آشنا می‌شوند، آشنایی‌ای که نه تنها آموزنده نیست بلکه وجوه آموزشی آن جنبه‌های تخریبی دارد .

تاثیرات پورنوگرافی بر روی بینندگان موضوعی است که به‌تکرار مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و موضوع آزاد بودن تولید و پخش این کالا در امور جنسی نیز همواره مخالفان و موافقان خود را به همراه داشته است.

اشکال مختلف پورنوگرافی

“پورنوگرافی” واژه‌ای است که معمولا دربرگیرنده باری تحقیرآمیز، تنزل‌دهنده و منفی است. پورنوگرافی در جوامع مختلف، بسته به فرهنگ و قوانین موجود حاکم، از تعاریف و درجات متفاوتی برخوردار است و بنا به نگاه فرهنگی هر جامعه و قوانین برآمده از آن، جنبه قانونی یا غیر قانونی پیدا می‌کند.

پورنوگرافی به اشکال و انواع گوناگون به بازار عرضه می‌شود که به‌اصطلاح به دو گروه “پورنو نرم” و “پورنو سخت” تقسیم شده و شامل انواع و اقسام درجات و اشکال گوناگون عرضه مسائل جنسی است: از عکس و پوستر زنان و مردان برهنه گرفته تا فیلم‌های اهانت‌آمیز و آزار‌دهنده با مضمون “فتیشیسم” که در آن فرد فقط از طریق استفاده از شیء یا عضو غیر جنسی بدن می‌تواند به برانگیختگی و ارضاء جنسی دست پیدا کند، و تا صحنه‌هایی از آمیزش جنسی کودکان (پورنوگرافی کودک).

پورنوگرافی کودک بخش عمیقا نگران‌کننده اشکال گوناگون رسانه‌های جنسی است. سوای استفاده از کودکان در فیلم‌های پورنو، یک جزء دیگر از کودک‌آزاری قرار دادن آنان در معرض پورنوگرافی به عمد یا از روی سهل‌انگاری بوسیله بزرگسالان است، که این عمل شامل استفاده بزرگسالان از پورنوگرافی در جهت “آماده‌سازی” کودکان برای سوء استفاده جنسی از آنان نیز می‌شود. اما تاکنون برخوردهای تصادفی کودکان و نوجوانان با رسانه‌های جنسی به عنوان شکلی از سوء استفاده جنسی از کودکان مطرح نشده است.

تأثیر پورنوگرافی بر رفتار و گرایش‌های جنسی

برخی تحقیقات نشان داده‌اند که درجه بسیار بالای صراحت و بی‌پروایی جنسی، همراه با تبعیض جنسیتی و خشونت نسبت به زنان در پورنوگرافی، خصایصی هستند که باعث می‌شوند پورنوگرافی اثراتی را بر روی گرایش‌ها و روابط جنسی افراد بگذارد که صحنه‌های روابط جنسی در فیلم‌های معمول تلویزیونی قادر به انجام آن نیستند.

در نبود آموزش روابط سالم جنسی، قرار گرفتن مصرف‌کنندگان در معرض پورنوگرافی به اغتشاش فکری و اخلاقی آن‌ها در برخورد به مفاهیمی مانند تبعیض جنسیتی و روابط ناسالم جنسی کمک می‌کند و در جوامعی که در آن درجه بالایی از نابرابری حقوق زن و مرد در همه عرصه‌های زندگی حاکم است، مصرف پورنوگرافی می‌تواند به تحکیم باورهای تبعیض جنسیتی در افراد کمک کند.

یکی از بی‌سر و صداترین اثرات مصرف پورنوگرافی، حساسیت‌زدایی و پذیرش تدریجی بیشتر پورنوگرافی است. پورنوگرافی می‌تواند ارتباط دوجانبه  ی لذت‌آفرین و لذت‌بخش جنسی میان افراد را کاهش دهد و آن را از “صمیمیت متقابل” و رابطه‌ای انسانی به رابطه‌ای مکانیکی و صرفا “در خدمت به خود” تقلیل دهد. مردانی که بطور مرتب پورنوگرافی تماشا می‌کنند، گزارش می‌دهند که پس از تماشای درازمدت، بدون محرک‌هایی از قبیل عکس یا فیلم پورنوگرافیک قادر به رسیدن به هیجان جنسی نمی‌شوند.

دوری از واقعیت روابط جنسی

برخی پژوهش‌ها در مورد اثرات پورنوگرافی نشان داده‌اند که پس از مشاهده پورنوگرافی به مدت شش جلسه یک‌ساعته، شرکت‌کنندگان زن و مرد هر دو کاهش در شادی و رضایت جنسی با شریک خود، و همچنین کاهش در کنجکاوی جنسی و عملکرد جنسی در خود را گزارش داده‌اند.

پورنوگرافی تصویری غیر واقعی از توانایی‌ها و خواست‌های زنان و مردان ارائه می‌دهد. بر اساس این تصویر، زنان همیشه آرایش کرده و با کفش‌های پاشنه بلند آماده برای انجام عمل مقاربت جنسی هستند و هیچگاه مریض یا حامله نمی‌شوند، و مردان بی‌احساس، با توانایی بالای جنسی، همیشه و خیلی سریع آماده مقاربت جنسی هستند، هرگاه و هر جا اراده کنند می‌توانند با زن یا زن‌هایی وارد رابطه جنسی مکانیکی شوند بدون هیچگونه اعتراض از سوی فرد مقابل. این تصویری واقعی از زنان و مردان در هیچ‌یک از جوامع انسانی نیست.

تفاوت زیادی بین عمل مقاربت جنسی‌ای که در فیلم‌های پورنو به منظور تهیبج و برانگیختگی جنسی محض به نمایش گذاشته می‌شود و ارتباط جنسی بعنوان رابطه‌ای انسانی بین دو فرد علاقمند به یکدیگر وجود دارد. رابطه جنسی در یک چارچوب انسانی میان دو فرد ضمن لذت بخشیدن به آنان موجب تحکیم و ازدیاد علاقه آنان به یکدیگر می‌شود.

نویسنده : دکتر نورایمان قهاری

نویسنده : دکتر کامیار سنایی

مرکز هیپنوتیزم کابوک

مرکز هیپنوتیزم کابوک

آخرین مقالات

5 اصل شکست ناپذیر موفقیت در کار

5 اصل شکست ناپذیر موفقیت در کار قانون جهت افراد موفق در هر زمینه‌ای از… ادامه مطلب

2 ماه پیش

معرفی فرکانس های مغزی و بکارگیری آن در فایلهای هیپنوتیزم

معرفی فرکانس های مغزی و بکارگیری آن در فایلهای هیپنوتیزم در کنار فرکانسهای مغزی متد… ادامه مطلب

9 ماه پیش

جنبه های مختلف کاربرد یوگا

جنبه های مختلف کاربرد یوگا ● یوگا و ام‌اس همان‌ گونه که در استفاده از… ادامه مطلب

10 ماه پیش

تلقینات هیپنوتیزمی مستقیم و غیر مستقیم

تلقینات هیپنوتیزمی مستقیم و غیر مستقیم تلقینات هیپنوتیزمی مستقیم و غیر مستقیم دو نوع اصلی… ادامه مطلب

11 ماه پیش

روانشناسی رنگ های هاله نورانی- شخصیت های ارغوانی

روانشناسی رنگ های هاله نورانی- شخصیت های ارغوانی   ● ذهن/ بدن ارغوانی ها ترجیح… ادامه مطلب

11 ماه پیش

تعریف هیپنوتیزم

تعریف هیپنوتیزم اولین تعریف هیپنوتیزم توسط جیمزبرید جراح اسکاتلندی ارائه شد.که هیپنوتیزم یا هیپنوز را… ادامه مطلب

11 ماه پیش