مرکز هیپنوتیزم کابوک

درباره ی مراقبه

درباره ی مراقبه

درباره ی مراقبه

بزرگترین هدف در زندگی ، رسیدن به شادمانی ، نیک بختی و آرامش است و بشر از لحظه ی تولد خواهان سعادت و آرامش است نه رنج و محنت. به همین جهت کشف عاملی که بتواند بالاترین حد ممکن از سعادت و آرامش را نصیب بشر نماید ، از اهمیت بسزایی برخوردار است .

یکی از این عوامل « مراقبه » است . تجسم کنید در درون خود یک آرامش مخصوص به خود را با خود حمل می کنید مثل یک محراب مقدسو کوچک که می توانید بر اثر فشار زندگی ماشینی به آن پناه ببرید .

تجسم کنید می توانید هر وقت آرزو کردید ، خشنودی و رهایی از ترس را تجربه کنید و این همان آرامش جسمی ، روحی و ذهنی است که « مراقبه » می تواند برای شما فراهم کند .

مراقبه یعنی مراقبت از ذهن ، جسم و فکر . یعنی مراقبت از بودن یا نبودن چیزی .

▪ اساس مراقبه بر چند نوع است:

  1. مراقبه با مراسم
  2.  مراقبه روزمره

▪ شرایط اولیه عمومی مراقبه با مراسم :

 

درباره ی مراقبه

درباره ی مراقبه

 

  1.  نور محیط حداقل (اگر مجبور بودیم نوری را تحمل کنیم نور از پشت سر بتابد)
  2. صدا حداقل
  3. وسایل اضافی حداقل ( به خصوص وسایل فلزی)
  4. دمای اتاق هم دما با بدن انسان
  5.  ایجاد یک حالت آرامش نسبی برای ذهن و بدن ، کافی است در وضعیتی راحت قرار گرفته ، با ۵ بازدم عمیق ، احساس آرامش نسبی برای ذهن و بدن به وجود آوریم .

هدف از مراقبه با مراسم ، رسیدن به مراقبه ی روزمره است .

در مراقبه ی روزمره ما به رشد و آگاهی می رسیم . بدین صورت که در طی روز ذهن و رفتار خود را در مقابل دیدن یا ندیدن ، شنیدن یا نشنیدن ، گفتن یا نگفتن و کلیه ی حواس ، “مراقبت می کنیم” .

بطور مثال شما در این هفته می توانید مراقب هر آنچه که می بینید ، قضاوت ها و نیات خود باشید و ببینید هر عملی را با چه نیتی به انجام می رسانید.

در زیر به ۲ تمرین از مراقبه های با مراسم اشاره می کنیم:

▪ مراقبه روی شعله ی شمع

ابتدا شرایط اولیه ی مراقبه را فراهم آورید ، شمعی را در فاصله نیم متری خود طوری قرار دهید بطوریکه شعله ی شمع اندکی بالاتر از سطح ابروهای شما قرار گیرد . تمام توجه و تمرکز خود را روی شعله شمع قرار دهید . سعی کنید تا جایی که می توانید با نگاه خود و با ذهن خود از شعله ی شمع مراقبت کنید ، بدون اینکه به خود فشار آورید و یا بخواهید به شمع خیره شوید و بعد از چند ثانیه ، هنگامی که احساس سوزش در چشمان خود کردید ، به آرامی چشمها را ببندید .

حالا سعی کنید شعله ی شمع را بین دو ابروی خود دیده و از فرار و یا محو شدن تصویر شعله مراقبت کنید . بعد از چند ثانیه مجدداً چشمها را باز کرده و مراحل قبل را تکرار کنید . (حداکثر به مدت ۲۰ دقیقه این مراقبه را انجام دهید)

 

بیشتر بدانیم
جنبه های مختلف کاربرد یوگا

درباره ی مراقبه

 

درباره ی مراقبه

درباره ی مراقبه

 

▪ مراقبه روی افکار (مراقبه حباب)

بعد از ایجاد شرایط اولیه ی مراقبه ، به آرامی چشمها را بسته و توجه خود را روی ذهن متمرکز کنید . ذهن خود را مانند استخری پر از آب زلال و شفاف تصور کنید .

توجه کنید چه فکر و احساسی در ذهنتان وجود دارد و سپس این فکر یا احساس را که در ذهن نقش بسته است ، داخل حبابی در کف استخر قرار دهید و آرام آرام فکر و حباب را به سطح آب هدایت کنید و از بین رفتن حباب یا فکر قبل از رسیدن به سطح آب مراقبت کنید .

به محض رسیدن حباب به سطح آب ، آن را بترکانید . دوباره با نگاه کردن به ذهن و فکر خود و تکرار اعمال فوق مراقبه را ادامه دهید .

مراقبه ی حباب یکی از موثرترین مراقبه ها برای رسیدن به سلامت جسم ، ایجاد آرامش و سکون فکر و ذهن است و گزارشاتی از ایجاد سلامت و از بین رفتن بیماریهای کهنه بعد از انجام این مراقبه دریافت شده است .

“جاودانه”

دیدگاه‌ها (0)

  • چنانچه دیدگاهی بی ارتباط با موضوع آموزش ،مقاله یا محصول مطرح شود تایید نخواهد شد.
  • چنانچه در دیدگاه خود از شماره تماس، ایمیل و آیدی تلگرام استفاده کرده باشید تایید نخواهد شد.
  • خریداران محترم سوالات مرتبط با محصول را فقط از طریق تیکت ارسال کنند.